מאמרים וכתבות

בחירות 2015 - החלק של גוגל במערכה

השאלה האם הבחירות הקרובות (17.3.2015) מוצדקות או מופרכות מעוררת חילוקי דעות, אבל דבר אחד בטוח – הנוכחות של המפלגות שמחזרות אחרי הקול שלנו והפוליטיקאים שמבקשים את אמוננו ברשת, ובעיקר בגוגל ובפייסבוק, תהיה גבוהה יותר מאי פעם.

כבר במערכת הבחירות האחרונה, ב- 2013, כרבע מתקציבי הפרסום במדיה הופנו לשיווק באינטרנט ובפרט ברשתות חברתיות, כך על פי הערכות אנשי מקצוע שונים. בבחירות לכנסת ה- 20, מן הסתם, המשאבים שינותבו אל פייסבוק, גוגל ושאר ערוצים מקוונים יהיו לא פחות גבוהים ואולי אף יותר, וזאת לנוכח ההבנה של יותר ויותר פוליטיקאים, כמו גם אנשי מקצוע בתחום הפרסום, כי אלו הן דרכים אפקטיביות מאוד להשפיע על ציבור רחב.

לחצו כאן לקביעת פגישת ייעוץ

תשדירי בחירות? סטטוסים מצייצים!

כבר ב- 1969, קצת יותר משנה לאחר שהחלו שידורי הטלוויזיה בישראל צצו על המרקע תשדירי בחירות. בהמשך היוו משדרי תעמולה אלה את אחד ממוקדי העניין של כל מערכת בחירות, וכוכבי ענק דוגמת הגשש החיוור וספי ריבלין גויסו לתשדירים של המפלגות הגדולות – אולם לקראת מערכת הבחירות של 2015, עושה רושם, מעטים מצפים לתשדירי התעמולה ותשומת הלב הציבורית נדדה לפייסבוק.

סטטוסים של פוליטיקאים או "מם"-ים שנונים של אנשים פרטיים (שחלקם, אגב, מקושר בדרך זו או אחרת לגורמים פוליטיים או לחברות פרסום באינטרנט) נחשפים לעיניים רבות, מתניעים דיונים רוויי רגשות וגם אם אין דרך לדעת זאת בוודאות הרי שהדעה הרווחת היא שהם משפיעים על לא מעט מצביעים.

בהקשר זה כדאי לשים לב לטקטיקה של מנהלי הקמפיין הפייסבוקי של ברק אובמה במערכת הבחירות של 2012 (זו שהובילה ל- 4 שנים נוספות בבית הלבן): המסרים בפייסבוק לא היו מיועדים ל- 35 מיליוני העוקבים שהיו בזמנו לדף של אובמה, וזאת על סמך ההנחה שממילא הם מתעתדים להצביע עבורו – אלא דווקא לחבריהם, כלומר התכנים שפורסמו נכתבו במטרה לאפשר ל"חבריו" הפייסבוקיים של אובמה לשכנע את חבריהם שעדיין לא נשבו בקסמיו.

ואכן, הקלות שבה ניתן להפיץ מסרים בפייסבוק (באמצעות ה- Share) הופכת את הרשת החברתית לאידיאלית מאין כמותה לרתימת התומכים הקיימים על מנת שיוכלו להשפיע על חבריהם המתלבטים. כדאי גם לזכור שהרשת החברתית הפכה זה מכבר ממקום של אינטראקציות חברתיות לפלטפורמה גם להעברת רעיונות, ושתי דוגמאות מיני רבות הן המהפכה במצרים שהחלה בצעיר בשם וואהל גנאים (שעבד בגוגל, אגב) שפתח בדף פייסבוק בשם "כולנו ח'אלד סעיד" (צעיר מצרי שנהרג מידי כוחות הביטחון במדינה), והקריאה לצדק חברתי כאן בארץ בקיץ 2011.

לפיד, בנט – וארץ חדשה

חשוב לסייג: נוכחות אינטרנטית בולטת וקמפיין מוצלח בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות עדיין לא מבטיחים הצלחה גם בקלפי. בחירות 2013 סיפקו דוגמה מצוינת, שכן בעוד שחלק מההישג של יאיר לפיד ונפתלי בנט נזקף לזכות החיבור הנכון שלהם לבוחרים ברשת, הרי שמפלגת ארץחדשה של אלדד יניב לא עברה את אחוז החסימה למרות שכיכבה באינטרנט.

יחד עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שכמו בכל מערכת בחירות, גם הפעם ישנו שיעור משמעותי מאוד של קולות צפים – ורבים מתוכם, סביר להניח, יושפעו עד מאוד מתכנים אליהם ייחשפו בגוגל ובפייסבוק. בבחירות לקונגרס בארה"ב ב- 2014 סיפרו קרוב לשליש מבעלי זכות ההצבעה כי האינטרנט, ובפרט רשתות חברתיות, הוא מקור המידע שלהם בכל הקשור לבחירות, ואילו למעלה ממחצית המתלבטים חיפשו מידע בגוגל ובפייסבוק אודות מועמדים על מנת להחליט במי לתמוך, כך עפ"י דיווח של ה"וושינגטון פוסט", אחד העיתונים האמריקאיים הנחשבים.

המסקנה ברורה: לפוליטיקאים כדאי להשקיע בפרסום באינטרנט, שכן זו דרך אפקטיבית להשפיע על המתנדנדים. בין חברי הכנסת שכבר הפנימו זאת ועושים שימוש נרחב למדי בפייסבוק ניתן לציין את יאיר לפיד (אם כי מצד אחד הוא מפעיל צוות מגיבים נרחב ואף עונה בעצמו לגולשים ומצד שני חוסם מבקרים, דבר שיוצר באזז שלילי), נפתלי בנט, איילת שקד, מירי רגב (עם קרוב ל- 200,000 לייקים אבל גם לא מעט התנגדות ולעג), אביגדור ליברמן, דב חנין, מרב מיכאלי, סתיו שפיר וראש הממשלה בנימין נתניהו.

לחצו כאן לקביעת פגישת ייעוץ

פרסום ממומן בפייסבוק או בגוגל?

אחת השאלות המרכזיות אותה שואלים את עצמם פוליטיקאים ומנהלי קמפיינים מקוונים היא איך לחלק את המשאבים בין פרסום ממומן בפייסבוק לבין מודעות בגוגל (דרך גוגל אדוורדס).

תשובה חד משמעית אין, שכן הדבר תלוי במטרות של כל קמפיין וקמפיין, ובתכנים שלו. באופן עקרוני פרסום בפייסבוק מאפשר הגעה לקהל מפולח במיוחד עפ"י נתוניו האישיים, ואילו פרסום בגוגל הוא אפקטיבי כשרוצים להגיע למי שמבצע חיפושים ספציפיים.

בכל מקרה כדאי לזכור שבניגוד לשיווק עסקי באינטרנט, כשמדובר בקמפיינים פוליטיים קשה לבדוק ROI (החזר השקעה), וקשה יותר להחליט באופן מושכל איך לחלק את המשאבים – סיבה טובה להיעזר באנשי מקצוע מיומנים הן בתחום השיווק הפוליטי והן בתחום הפרסום באינטרנט.

בכל מקרה אין ספק שיהיה מעניין לעקוב אחרי התנהלות המפלגות השונות בזירות האינטרנטיות, והכי חשוב – חפשו בגוגל מידע על פוליטיקאים, נצלו את פייסבוק כדי לקבל תמונה רחבה יותר של החיים בארץ ואל תוותרו על זכותכם להצביע ולהשפיע!

עבודות אחרונות
לכל העבודות
Loading
X
close
target target

    בואו נדבר על זה :)
    השאירו כאן פרטים ונתקשר